Neoritm Malaysia - Mengekalkan Diabetes Untuk Meningkatkan Kesihatan Secara Keseluruhan! Harga

Sesiapa yang menderita diabetes dan mengambil insulin akan menghadapi masalah gula darah jatuh terlalu rendah pada satu ketika. Neoritm Keadaan ini dipanggil hipoglycaemia dan boleh diperbetulkan dengan cepat dengan memakan sesuatu yang manis, seperti gula-gula atau gula biasa. Jika ia tidak diperbetulkan, hipoglikaemia boleh menyebabkan orang itu hilang kesedaran.

f:id:fettleride:20210713204046j:plain

Tanda-tanda tipikal hipoglycemia adalah:

  • Kelaparan
  • shakiness
  • Berpeluh
  • pening atau kepala cahaya
  • Kekeliruan
  • Kelemahan
  • Ketoacidosis

Ini adalah keadaan yang teruk yang disebabkan oleh kekurangan insulin. Ia kebanyakannya memberi kesan kepada orang yang menghidap diabetes jenis 1. Produk sisa berasid yang dipanggil ketones dihasilkan apabila badan memecahkan lemak. Dengan ketiadaan insulin, badan tidak dapat melepaskan semua ketones dan mereka membina dalam darah anda, menyebabkan ketoasidosis.

Asidosis laktik
Asidosis laktik adalah membina asid laktik dalam badan. Terlalu banyak asid laktik dalam badan membuatkan orang berasa sakit. Jika tidak, asidosis laktik adalah penyakit yang jarang berlaku. Ia terutamanya memberi kesan kepada orang yang menghidap diabetes jenis 2.

Jangkitan bakteria / kulat
Pesakit lebih cenderung kepada kulat dan bakteria dan jangkitan seperti bisul, bisul, kaki atlet, sties, cacing cincin, dan jangkitan faraj.

Komplikasi jangka panjang:

Penyakit mata (retinopati)
Mengikut statistik, kira-kira 2% daripada semua orang yang menghidap diabetes selama 15 tahun atau lebih menjadi buta, manakala kira-kira 10% membangunkan kemerosotan penglihatan yang teruk.

Penyakit buah pinggang (nephropathy)
Diabetes adalah punca utama penyakit buah pinggang (nephropathy) dan kegagalan. Kira-kira satu pertiga daripada semua orang yang menghidap diabetes menghidap penyakit buah pinggang dan kira-kira 20% orang yang menghidap diabetes jenis 1 mengalami kegagalan buah pinggang.

Penyakit saraf (neuropati)
Penyakit saraf kencing manis, atau neuropati, menjejaskan sekurang-kurangnya separuh daripada semua orang yang menghidap diabetes. Aduan biasa kehilangan sensasi di kaki atau dalam beberapa kes tangan, kesakitan di kaki dan masalah dengan fungsi bahagian badan yang berbeza termasuk jantung, mata, perut, pundi kencing dan zakar. Kekurangan sensasi di kaki dan tangan boleh menyebabkan pesakit mencederakan diri sendiri tanpa menyedarinya.

Penyakit sistem peredaran darah
Risiko penyakit jantung adalah 2-4 kali lebih tinggi pada pesakit diabetes daripada mereka yang tidak menghidap diabetes. Ia adalah punca utama kecacatan dan kematian bagi orang yang menghidap diabetes jenis 2 di negara-negara perindustrian.

Amputasi
Pesakit kencing manis lebih cenderung (20 hingga 35 kali) untuk memerlukan amputasi anggota badan yang lebih rendah.

Pencegahan & Pengubahsuaian Gaya Hidup

Pakar dan doktor percaya bahawa walaupun belum ada bukti yang menunjukkan bahawa diabetes Jenis 1 boleh dicegah, pencegahan utama diabetes jenis 2 adalah mungkin.

Kawalan berat badan, diet yang seimbang, dan peningkatan aktiviti fizikal adalah penting dalam pencegahan diabetes jenis 2. Faedah mengurangkan berat badan dan meningkatkan aktiviti fizikal juga memainkan peranan dalam mengurangkan penyakit jantung, tekanan darah tinggi, dan sebagainya.

Pencegahan sekunder melibatkan pengesanan awal dan pencegahan komplikasi, oleh itu mengurangkan keperluan untuk rawatan. Pemeriksaan tahunan yang kerap pergi jauh dalam pengesanan diabetes tepat pada masanya. Pemeriksaan berkala tahap glukosa darah adalah satu kemestian seperti pemantauan tekanan darah dan tahap kolesterol.

f:id:fettleride:20210713204012j:plain